Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

tirsdag 4. september 2012

Prosjekt: Terrasse!

 
Terrassen er FERDIG!!!
Og som med de fleste andre, store prosjekt i hus & hjem, er jeg grenseløst takknemlig for at jeg ikke ANTE hva jobben gikk ut på før vi startet...;)
Ja, det har vært mye jobb.
 
 
Men til gjengjeld har vi fått det slik vi ønsket oss:)
 
 
Og vi kan vel si såpass at vi har vært flere antall timer ute, spist ute, sola oss, slappet av og grillet - enn noen annen sommer i vårt liv.
 
 
Jada, du har skjønt det - nå kommer det et bilderas!
Heng med!
 
 
Det sykeste er i grunnen at Brannmannen har gjort alt selv.
Han er et dyr til å jobbe!
Hegemor supplerer med sjokolade og saft - og ødelegger bits og annet verktøy når jeg får sjansen.
 
Solsenger fra Europris
"Teppet" oppå dem er laget av den billigste dyna på Ikea som er lagt dobbel og deretter trukket med stoff.
 
De gamle hagemøblene (som egentlig var ganske nye) ble solgt.
Dette visste ikke Brannmannen om før han tilfeldigvis tok telefonen når han som skulle kjøpe dem ringte.
Planen til Hegemor var nemlig å få gubben til å snekre spesialtilpassede møbler!
 Og det har han gjort - så til de grader bra:)
 
4x4 m2 med betongheller utgjør "Moderens solparadis"
 
Hvite rullestein, eller pebbles, ble lagt mellom trappa og betonghellene.
..og Brannmannen har fått innstallert spot'er i trappetrinnene.
"Effekt-belysning" kalles det visst. Det er også lagt spot'er i plantekassene.
 
 
Det var veldig viktig for meg at trappetrinnene ble dype nok, slik at vi ville få mange sitte-muligheter. Det syns jeg er trivelig, vettu. Og trinnene - de funker utrolig bra til nettopp det!
 
På dette bildet er ikke møblene beiset enda. De er nå beiset i samme farge som terrassen: Jotun Trebitt, farge Strå.
Jeg eeeeelsker trappene, og jeg eeeelsker planteboksene!
Bambusene stortrives og de er et søtt, grønt og bustete innslag.
 
Slik var størrelsen på bambusene i mai...
 
 
Vi så tidlig for oss at vi ville ha ulike nivåer på terrassen, og ideen om en paviljong kom etterhvert som vi bygde. Den er lagt på det stedet hvor vi har kveldssola.
 
Sofaen er sååå digg å slenge seg på om dagen når det er varmt. Da er det skygge der.
Om kvelden lyser sola inn, men da har vi mulighet til å skjerme.
 
 
Vi har nylig fått innstallert skjermvegger på to av veggene i paviljonen, slik at vi kan stenge igjen den halve åpningen over sofaen og en av de andre sidene. Veldig greit om kvelden.
 
 
Skal lage et eget innlegg om møblene hvor jeg viser litt mer av dem.
 
 
 
Også bassengdelen til slutt. Den store prikken over i'en i dette prosjektet.
Det er plassert med god avstand til sofadelen, og det er veldig greit med tanke på støy og sprut.
Les mer om bassenget HER.
 
 
Nå skal vi bare "bo oss litt inn", få på plass litt pynt og stæsj.
...og så har vi bare tre sider av huset igjen...
;)
 
 
ANDRE INNLEGG FRA TERRASSEN:
 
 
 
 
 
 
 

44 kommentarer:

  1. Veldig bra - antar at du måtte lage store mengder saft for å veie opp mot all snekringen. Skal bli spennende å se hva dere gjør på de andre sidene av huset.

    SvarSlett
  2. O'LYKKE, for en uteplass. Herlighet, sånn vil jeg ha og. :)) Kan tenke meg dere kommer til å kose dere der, skikkelig "syden" følelse hjemme i ens egen hage- fantastisk!!
    Ønsker deg en strålende tirsdag!!
    Klem fra Hilde

    SvarSlett
  3. Ohhh, woow, dette var lekkert:))
    Alt det dere tar i blir til gull!!
    Flinke dere er ♥
    Her skulle jeg nok klart og kose meg gjennom sommeren ja:)

    IMPONERT!!

    SvarSlett
  4. Wow, er helt stum av misunnelse ;)
    Rett og slett nydelig.

    Ønsker deg en strålende tirsdag.

    Birthe

    SvarSlett
  5. Det var terassen sin det, rett og slett griselekker. Så mye mer spenstig enn en flat terasse. Litt av en jobb dere (brannmannen) har hatt. :) Sikkert veldig stemningsfull om kvelden også med lys i trapp og plantekasser.

    Fortsatt fin uke til deg.

    Klemmer

    SvarSlett
  6. Kjempelekkert, klassisk, råflott!! Ble utrolig lekkert, men så har du jo også en utrolig god smak og sans for detaljer! Sees på jobb! Ha en fin dag!

    SvarSlett
  7. Åååååå, og åååååååÅÅÅ så nydelig, deilig, Lunt, intimt, koselig og skjønt! Fantastisk terrasse! Veldig anvendelig, kunne tenkt meg mye av det samme selv. Vi har også nye terrasseprosjekter og orhåoentligvis setter vi i gang til neste år. Her var mye flott inspirasjon og hente:).

    SvarSlett
  8. Så utrooolig fint!! Er helt målløs her jeg sitter! Fantastisk pent og så mange nydelige detaljer! Der kommer dere nok til å få mange fine stunder :) Ønsker deg en fortsatt fin uke!

    SvarSlett
  9. wow for et utrolig uteområde, her har dere virkelig vært flinke. Legger meg til som følger av bloggen din og gleder meg til å følge deg videre.

    Klem Anita

    SvarSlett
  10. Herre guuuuud så fint. Nå har alle jente på jobbet stått her å måpet i 20 minutter. WE LOVE!!!

    SvarSlett
  11. Fantastisk flott og herlig terrasse! Maen har gjort ein goe jobb:) Hadde ikkje hatt någe imod å tilbragt ein solskinnsdag der:)

    SvarSlett
  12. Fyttigrisen så stilig! Dette lagrer jeg i minnet til inspirasjon! Jeg glir rett inn i rollen som saft- og sjokoladeservitrise, og ikke minst faller jeg fint inn under kategorien ødelegge-verktøy og generelt være i veien ;) Litt mer usikker på om Handymannen får til alt dette (Brannmannen din imponerer stadig, hva er det han ikke kan, egentlig?!) - men jeg skal jammen ønske og drømme om dette til jeg blir gammel og grå!! :)

    SvarSlett
  13. Det har blitt utrolig fint! Flinke brannmannen

    SvarSlett
  14. Så utrolig lekkert!!! Skjønner at dere har kost dere her ja!!!

    SvarSlett
  15. Fantastisk flott. Dere er så utrolig flinke og kreative!!! Spm, ser det blir veldig mye puter, har dere et eget puterom også? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei:)
      Det er riktig at det er en del puter;) men alle er dun, så de er lette å presse veldig flate:)
      Stort sett legger vi alt inn i paviljongen og stenger alle sidene. På den måten unngår vi dugg og fukt.
      Hvis vi pakker dem innomhus, går de i to blå IKEA-poser.
      Den siste varianten vi bruker, er å legge plasttrekk (akkurat som et strekklaken i plast) over madrassene og putene:)
      Jada, litt styr, men ååå så koselig:):) klem

      Slett
  16. For en utrolig flott terrasse! Så herlig å kunne oppholde seg her for hele familien!
    Hilsen fra din tidligere kollega Olaug

    SvarSlett
  17. Så utrolig flott dere har det på terrassen, jeg er så imponert. Da gjenstår det bare at sommeren utvides til 6 mnd fra og med neste år, istedet for knappe 2...:) Kos dere på ny uteplass.
    Hilsen fra høstlige Trondheim

    SvarSlett
  18. WOW, så utrolig flott sommerparadis!! Dere har vært kjempeflinke. Hadde lett bestilt to uker til terrassen dåkkas neste sommer :)

    SvarSlett
  19. Wow...sier jeg også. For en drøm av en terrasse dere har;o)
    Maliva

    SvarSlett
  20. FUNGERER DET GREIT MED DEN STRIPA MED DE HVITE STEINA? eR IKKE TIL IRRITASJON DER DE BLIR USSA TIL ELLER NOE?:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Fungerer UTMERKET:) Den drenerer vann og gjorde det mye lettere å legge hellene. Måtte bare fjerne litt løv nå i vår:) Et kvarters jobb;)

      Slett
  21. Hvor har du kjøpt gardinene ?
    Hvilket stoff er gardinene av? Eller er de impregnert ?
    Type oppheng ? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gardinene er fra IKEA;-) To lengder for 98,- Så ikke spesielt "flott", men de funker veldig bra! Vet ikke hva slags stoff men det tørker veldig fort. Sikkert syntetisk. Ikke impregnert dem. Kommer med ferdige rynkebånd, så har bare festet dem på skinner i taket:-)

      Slett
  22. Hei,

    Kjempe flott terrasse og detaljer :-) Nå fikk jeg også forklart min snekker hvordan jeg vil ha "sitte-i-trappen"-løsningen :-)
    Det jeg ikke kan finne ut av er hvilke materialer dere har brukt på terrassen? Tretype/terrassebord. Gjerne også bredden på plankene.
    Blir glad for svar. Mvh Vigdis i planleggingsfasen

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei:) Det er helt vanlige terrassebord som er impregnerte og 120mm brede og 28mm tykke.
      Se også dette innlegget: http://www.hegemor.com/2013/05/hvordan-bygge-utembler.html?m=1
      Lykke til:)

      Slett
    2. Takk skal du ha :-)

      Slett
  23. Skal definitivt lagre disse bildene i inspirasjonsmappa, til vi skal fikse opp uteplassen selv :)

    SvarSlett
  24. OMG, må være verdens fineste uteplass!:-D Tror jeg må lurkikke litt på denne når jeg skal bygge uteplass neste år:-)

    SvarSlett
  25. Nå må jeg bare få si deg det at jeg har brukt de siste 2 timene på å surfe på bloggen din...
    .. og jeg har stooorkost meg!!! :D
    Vi flytter inn i "nytt" hus 15 oktober og jeg har supermange planer for hus og hage.
    Egentlig var planen å kjøpe et glassfiberbasseng, men etter å ha lest på bloggen din og om alle de smarte løsningene til Intex-basseget som du har nevnt, så tror jeg valget faller på et slikt basseng.
    Med tanke på hvor dårlig vær vi pleier å ha her på vestlandet og at vi ikke kommer til å bruke bassenget året rundt, så vil Intex -både prismessig og arbeidsmessig - lønne seg. Ungene vil ha like mye glede uansett.

    Utrolig nydelig terrasse dere har fått, og en superflink mann du har!

    Nyt søndagen videre. :)
    Stor hilsen fra Sandnes.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Sandnes!!!;)
      Så koseligt då:):):) Ein ekta gauk e ikkje å forrakta;) Eg e jo fra Sandnes sjøl, flytta øst for 5 år siden pga han som snekre;) Masse lykke te med bassengplanleggingå, det blir heilt sikkert kjempebra:):):)

      Slett
  26. Hei. Veldig fin uteplass�� kan jeg spørre om hvilken beis/maling du har brukt på bordet ved sofakroken?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er Jotun Interiørbeis farge Drivved:)

      Slett
    2. Hei, veldig flott og innbydende utested du har fått til. Jeg skal få bygget selv en terrasse men til tross for mine 6 mål er det trangt rundt mitt gammel hus. Jeg må være forsiktig med hva jeg gjør for å unngå å kvele områden. Derfor endel av dine design elementer kan være en start punkt. Farven på terrassebordene dine er veldig fin, hva har du behandlet dem med? Det sies at å bli kopiert er det størst komplement en kreativ person kan få, jeg ser at det du har gjort kommer til å inspirere mange, også utenfor Norge siden jeg er italiensk. Gratuleler med vellykket terrasseprosjekt. ;-)

      Slett
    3. Tusen takk, Laila! Så hyggelig at du likte terrassen vår :) Den er beiset med Jotun Trebitt terrassebeis, fargen heter Strå :)

      Slett
  27. Så i et innlegg en gang at du beiset sofaen o.l hvert år? Jeg har samme farge som deg, og må beise i år igjen. Men fikk beskjed om at måtte bruke rens for å ta bort gammel beis før jeg gjorde det på nytt ellers så ville det flasse. Men du gjorde ikke det? :-) hva vasker du med? Og flasser det hos deg? Hvordan ghør du? :-) takk for svar! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det sier Jotun bare for å selge produkter;) Jeg bruker hageslangen og en vanlig sopekost - spyler og koster lett over. Det gjør at du slipper å beise så mange strøk - terrassebordene er allerede litt mettet. Bruker du rens først, suger bordene mye mer beis.
      Aldri hatt problem med flassing:)
      Så, deg enkle er ofte det beste;)

      Slett
  28. Veldig inspirerende ! Akkurat ferdig med 70 m2 terrasse, så nå har jeg et stort ubeskrevet blad å fylle.

    SvarSlett
  29. Hei Hege. Vi er i gang med å pusse opp terrassen vår. Og vi ble litt nysgjerrig på disse skjermveggene. Har du et bilde av dem, og evt. forklare hvordan de fungerer og installeres? På forhånd takk! Mvh Tor Erik

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, vi kjøpte på Scandic markiser.no. Det er vegger som kan rulles ned og opp ved hjelp av håndtak:)

      Slett
  30. Hei. Kjempefin terrasse. Har du mål på trappetrinnene som fungerer som sitteplass? :) Mvh Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Ut fra bildene så er det fire bord på hvert trinn. Da terrassebord er 12 cm brede, blir det ca 50 cm tilsammen, vil jeg tro:)

      Slett
    2. Tusen takk for svar. Tenkte også på høyde fra gulv til kne og ryggstøtte. ��

      Slett
    3. Jeg må bare svare deg ut fra bildene igjen - er på jobb. Bordene er som sagt 12 cm brede, og høyden på trinnene er 1,5 bord...altså ca 20 cm (med toppbordet).

      Slett