Du er her sammen med andre akkurat nå. I dag har ulike mennesker vært på besøk, og totalt har besøkt bloggen min siden august 2010!

onsdag 1. mai 2013

Hvordan bygge utemøbler - del 1


Etter mange koselige henvendelser på hvordan vi har laget utemøblene våre, er det nå på tide med litt underveis-bilder av prosessen.
De fleste lurer veldig på sofaen, mål og diverse.
Det skal dere få nå:)


Nå skal det presiseres ganske tidlig at Hegemor har hatt svært lite av æren for disse hagemøblene.
Det er Brannmannen som i ymse vær har stått ute, snekret, saget, prøvd seg fram og kommet frem til det endelige resultatet.



Egentlig hadde vi jo fine hagemøbler.
Men de passet jo fryktelig dårlig inn når vi bygde den nye terrassen... Jeg vet det er verdens dårligste unnskyldning, men..vi solgte dem og fikk heldigvis endel av kjøpesummen igjen.

Vi drømte nemlig om mange, gode sitteplasser når vi hadde besøk.
Dermed ble "spesial-tilpassede" møbler en realitet.


Dette er noen av bildene vi knipset mens Brannmannen holdt på.
(en av dagene med sol;)


Det var viktig for oss at sofaen skulle være god å sitte i.
Derfor ville vi at den skulle ha rygg, og ikke bare 90 grader mot veggen.
Brannmannen snekret en lett skrå rygg som fungerer supert med puter inntil.
Det ga litt mer jobb - men utrolig mye mer igjen i komfort.
Ryggen er laget med 110 graders vinkel fra setet.


Armlenet lagde han som en kasse.
Og den skapte enda en sitteplass;)


 Disse kassene viser hvordan vi lagde de små benkene rundt omkring på terrassen.
Fryktelig enkelt, men fungerer veldig bra:)


Til slutt ble Ikea kraftig ribbet for ryggputer og madrasser som undertegnede kledte med møbelstoff.
Kjøpte vanlige skummadrasser og klipte dem til på størrelsen.


Sofaen vår måler ca 3x3 m. og setedybden fra kant og til rygg er ca 60 cm.

OPPDATERING 27/6-13:
Da jeg har fått en god del spørsmål etter at dette innlegget ble lagt ut, har jeg valgt å lage en oppfølger som besvarer flere detaljer og forhåpentligvis dekker mer av det dere lurer på:)

Du kan lese "Hvordan bygge utemøbler - del 2" HER.

Se mer bilder fra terrassen HER.

49 kommentarer:

  1. Bøyer meg i støvet, Hege! Fantastisk flott dere har det, og for en god idè! Kan hende jeg skal prøve å motivere mannen til å gå igang? Ha en fin dag, klem

    SvarSlett
  2. Strålende, da er det bare å kopiere! :) Takk!

    SvarSlett
  3. Hei! veldig misunnelig:) Hvor mye ca kostet det?

    Mvh Hege

    SvarSlett
    Svar
    1. Selve utemøblene koster ikke så mye. Det er kun materialer og skruer. Vil anslå kanskje 5000 for alle benkene og sofaen. Mulig jeg er helt på viddene her, men men;):)

      Slett
  4. Hva slags mål og materialer er det på bordet?:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bordplaten måler ca 120x120. Plankene vi har brukt er 15 cm brede. Bare å gå på byggevaren og se hva slags dimensjon du vil ha:)

      Slett
    2. Er de materialene på "sålen" 15 cm brede også?:)

      Slett
    3. Beklager seint svar!!! Uff a meg.. Det gikk litt i glemmeboka:( Materialene på sokkelen til bordet er de samme som i sofaen - 120mmx28mm:)

      Slett
  5. Utrolig fint!! Vi har også lyst til å kopiere og lurer på hvor høy sofaen er?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Siv:)
      De terrassebordene vi har brukt på sofaen er 120 mm brede, og vi har to slike i bunnen opp mot sitteflaten, og tre i ryggen. Så ca 26 cm opp til sitteflaten + 35 cm i ryggen (la på 2 cm på første pga bordene som ligger oppå og danner sitteflaten og trakk fra en cm på ryggen siden den heller. )
      Så totalt er den ca 60 cm:)
      Håper det var forståelig;)
      Klem

      Slett
    2. Tusen takk for raskt svar :-)
      Fin 17. mai og Pinse til dere :-)

      Klem

      Slett
  6. For en fantastisk terrasse!!! *drøm*
    Herlig blogg du har. Har lagt meg til som følger.
    Ha en fortsatt fin Pinsehelg.
    Klem Susanne

    SvarSlett
  7. Superfint! Du skriver at putene er fra IKEA.. Jeg har selv lett etter lignende,men uten hell. Hva slags puter er det? Vanlige sofaputer, eller puter beregnet til utebruk? Og hvor kjøpte du stoff til selve madrassen

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei:)
      Putene tror jeg heter Ektorp og finnes med forskjellig trekk. De ligger blant sofaene. Det som er fint med dem er at de har en søm på midten(på selve innerputa) som gjør at ikke fyllet legger seg i bunn men holder seg fordelt:) Så de er vanlige sofaputer.
      Stoffet til madrassene er kjøpt på Stoff og Stil - de har nettbutikk:)

      Slett
  8. Hei hei:) Hvor brede er materialene på sofaen? Hva slags materialer?:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er inpregnerte terrassebord med dimensjon: 120mm brede 28mm tykke:)

      Slett
  9. Hei. Kjempe flotte utemøbler. Hva har du behandlet møblene med? Hvilen farge? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. De er beiset med Jotun Trebitt farge Strå

      Slett
  10. kjempe flott terrasse! Du nevner ryggputer fra ikea, husker du navnet på de? vi skal gjøre det samme som dere, bygge selv og da trenger vi solide ryggputer som ikke gir for lett etter når man lener seg bakover.

    Siri

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Siri:)
      ja, de heter Karlstad og måler 58x48cm. Finnes mange forskjellige trekk til dem:)

      Slett
    2. tusen takk for at du tok deg tid til å svare! :)
      Siri

      Slett
  11. Hei!
    Kjempestilig sofa denne brannmannen har bygget. MEN det har desverre medført at jeg føler lista for å være mann nok er noe hevet. Har derfor tenkt å prøve meg på noe liknende for å imponere dama! :p Tror jeg blir å gå for noe som blir en tilnærmet kopi av denne, muligens litt mindre sittedybde.

    Hva slags erfaring har dere med syttedybden, tror dere det hadde blitt håpløst å gå ned til 50cm?
    Hadde du forresten orket å ta et mål av total dybde på benken? (Lengden på armlenet)

    Vi har noe begrense plass i det hjørnet jeg har tenkt å fyre opp sofaen, så jeg må være litt kostbar på dybden..

    Tusen takk på forhånd, og takk for god inspirasjon :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ha ha, Brannmannen får seg nok et godt smil nå;);) (hvis det er en trøst stiller han ikke like sterkt når det gjelder bil;) he he)
      Ang sofaen, så er den 80 cm fra veggen og ut til slutten av armlenet.
      Når det gjelder dybde, så er vi godt fornøyd med 60 cm, men kan aldri tenke meg at det blir noe problem med 50. Det eneste kriteriet vi hadde, var at det måtte gå an å ligge på sofaen uten å føle at vi trillet ned :D
      Du trenger heller ikke å bygge ryggen like dyp som karen min har gjort. Er litt å spare på der også hvis det er lite med plass?
      Uansett LYKKE TIL!!! Dama di kommer nok til å bli kjempeglad:):):)
      Beste hilsen Hegemor:)

      Slett
    2. Takk for svar :)
      Så for meg den var 80 ja. Hvis jeg skal bygge hjørnesofa må jeg nok ned til 70 (helst 60) for å få nok plass. Har store planer om å klare å ligge på min uten å rulle ned også, men tror det skal holde med 50 sittedybde :) Hvordan føler dere ryggen fungerer da? Kunne den vært rettere? Mener å ha lest at den var på 110 grader i forhold til sittflaten. Om jeg kan kutte ned noen få grader sparer jeg vel noen cm der også, men vil ikke at ryggen skal være FOR rett heller.

      Slett
    3. Hei igjen:-)
      50 kommer til å gå helt fint, tror jeg:-)
      Og jeg ville heller gått for litt helling på ryggen enn dypere sitteflate. Syns det er så kjedelig med for rett rygg;-) Sitter mye bedre med skrå rygg:-)
      Lykke til:-)

      Slett
  12. Kjempelekkert:-) Har selv vært på intensiv jakt etter de perfekte utemøblene, men så langt uten å lykkes. Nå ser jeg derimot hva jeg vil ha så nå er det bare å løpe hjem og ta fram sag og hammer.

    SvarSlett
  13. Heisann. De blomsterkassene, har du laget hull i bunnen på den så vannet kan renne igjennom eller hvordan har dere gjort det?:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei:) Ja, de blomsterkassene er åpne helt ned til jorda under terrassen - så her kan de vokse og gro:-)

      Slett
  14. Hvor høyt er bordet ? Er det ok spisehøyde også ? :) ser ut til at det er brukt 4 høyder terrassebord opp, og bredere plank oppå ? Har bygget ganske lik sofa selv, og skal lage bord, ble litt usikker på høyde :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei:-) Bordet er 120x120 og er 50 cm høyt. Vi syns det fungerer fint å spise med:-)

      Slett
  15. Hei. Hvor høye er madrassene dine i sofaen?:) Ser så digg ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. De er bare 10 cm - men veldig digg, ja;-)

      Slett
  16. Hei hei:) Hvordan har du skrevet : Relax your home? Sablonger? Evt. hvor har du kjøpt det? Og hvor har du kjøpt de små skilta på sofaen og bordet?:) Det var kjempe tøft:) Knall fin terrasse!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann:) Relax-bokstavene er printet ut på papir (fant noen fonter jeg likte), deretter dekket jeg baksiden med blyant(masse skrabling) tapet arket på veggen og tegnet hardt rundt med blyanten slik at jeg fikk avtrykk på veggen. Fylte inn med maling. Tar litt tid, men blir bra:)
      Homemade skiltene kjøpte jeg på en eller annen interiørbutikk. Prøv å Google:) lykke til:):)

      Slett
  17. Hei!

    Fantastisk flott dere har fått det:) Blir helt imponert! Men har dere benyttet andre materialer til bordet, ser jo litt "brunere" ut. Har dere benyttet Royal brune terassebord eller noe?

    SvarSlett
    Svar
    1. Neida, bordet er bare beiset med Jotuns interiørbeis, farge drivved:)

      Slett
  18. Hei! Kan jeg spørre hvordan mannen din har løst det med å få 110 grader på ryggen? Takk for god inspirasjon :) Pål

    SvarSlett
    Svar
    1. Han satte bare opp lekter i 110 graders vinkel:)

      Slett
  19. Kan jeg spørre hva prosjektet kostet alt i alt, minner litt om våre tegninger, i forhold til ulike plan og bruk av både stein og tre. Tror vi må kopiere basseng ideen, vi har det bassenget (avlangt..) og det ble jo så eksklusivt :D Men hva gjør dere når bassenget skal tømmes??

    Blir veldig glad for om du kan svare meg på mail: marita-kristine@hotmail.com

    SvarSlett
  20. Hei!
    Det der er en tøff utesofa! Kona har overtalt meg til å lage en på samme lest. Blir moro det :-)
    Men jeg finner ikke hva slags materialer Brannmannen har brukt inni rammen. Er det 1,5"x3" på de stenderne som står opptil veggen, de som ligger langs veggen og de som ligger på gulvet utover - og 2"x4" på resten (de øverste som går ut fra veggen)?

    SvarSlett
    Svar
    1. He he, artig:)
      De er 2"2" og de andre er 2"4", som du skriver:)
      Lykke til!!:):)

      Slett
  21. Kjempemessig. Takk skal du ha :-)

    SvarSlett
  22. Hvor høyt har dere fra gulvet til 2" 2" (det blir bakerst på sittedelen) ? Hvis du skjønte hva jeg mente :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Sofaen er 66cm fra bakken til toppen, som er et terrassebord lagt oppå de 2"2", hvis du skjønner:)
      Alle mål står i innlegget "hvordan bygge terrassemøbler del 2" (link nederst i dette innlegget:)

      Slett
  23. Hva slags lekter brukte han for å få skrå rygg og har du noe bilde av det? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har dessverre ikke bilder, men han skråskjærte bare vanlige 2"2" lekter og festet dem i de lektene som kommer opp langs veggen:)

      Slett
  24. hvor fikk du kjøpt putene til sofaen? :)

    SvarSlett